Beleidsregels subsidie monumenten 2019 gepubliceerd
In de Staatscourant van 15 februari 2019 zijn de beleidsregels ten aanzien van monumenten gepubliceerd. Met ingang van 1 januari 2019 is namelijk de Wet fiscale maatregel rijksmonumenten in werking getreden.
Zoals waarschijnlijk bekend gelden vanaf 1 januari 2019 nieuwe regels ten aanzien van monumenten. De aftrek regeling is vervangen door een subsidie regeling. Voor subsidieverstrekking op grond van dit besluit voor activiteiten die plaatsvinden in de kalenderjaren 2019 tot en met 2022 is in totaal een bedrag van € 200 miljoen beschikbaar. Onderstaand een beknopte toelichting.
Voor wie? De subsidie kan worden aangevraagd door particuliere eigenaren van rijksmonumenten met een woonfunctie. Voor nadere toelichting hieromtrent wordt verwezen naar onderstaande link inzake het besluit.
Het verzoek
Achteraf kan nu om een subsidieverzoek worden gevraagd.
Aanvragers dienen hun aanvraag te doen in de periode van 1 maart tot en met 30 april, volgend op het kalenderjaar waarin de subsidiabele kosten zijn gemaakt. Buiten deze periode worden aanvragen afgewezen. Om te bepalen in welk jaar de subsidiabele kosten zijn gemaakt, is de factuur bepalend. Uit de factuur moet blijken in welk jaar de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
U kunt als particuliere eigenaar per jaar ten hoogste één aanvraag per rijksmonument indienen. In die aanvraag kunt u wel kosten worden opnemen die zijn gemaakt ten behoeve van meerdere werkzaamheden aan het rijksmonument in het jaar voorafgaand aan de aanvraagperiode.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 16 februari 2019, en werkt terug tot en met 1 januari 2019. Het besluit vervalt met ingang van 1 januari 2024.
Meer informatie kunt u vinden op: Besluit vaststelling beleidsregels instandhoudingssubsidie woonhuis-rijksmonumenten. Staatscourant 2019, 7987, 15 februari 2019
DISCLAIMER: De informatie op deze website is enkel bestemd voor algemene informatiedoeleinden. Hoewel de versterkte informatie met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld is, o.a. vanwege de gecompliceerde en veranderlijke aard van wet- en regelgeving, niet te garanderen dat deze informatie compleet, actueel en/of accuraat is op het moment van raadpleging en dat deze toepasbaar is in een specifieke situatie. Raadpleeg altijd uw fiscalist alvorens te handelen, of neem contact op met SpijkerFiscaal.